Pomoc psychologiczno – pedagogiczna

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym.

Potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu wynika w szczególności:

  • z niepełnosprawności;
  • z niedostosowania społecznego;
  • z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
  • z zaburzeń zachowania lub emocji;
  • ze szczególnych uzdolnień;
  • ze specyficznych trudności w uczeniu się;
  • z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
  • z choroby przewlekłej;
  • z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
  • z niepowodzeń edukacyjnych;
  • z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
  • z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana także w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem, przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:

  • zajęć rozwijających uzdolnienia,
  • zajęć specjalistycznych: logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne,
  • zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
  • porad i konsultacji.

PROGRAMY PROFILAKTYCZNE REALIZOWANE
W ROKU SZKOLNYM 2024/2025

Celem Programu „Uważniaki” jest nauka radzenia sobie z emocjami, stresem i nadmierną stymulacją bodźcami zewnętrznymi.

Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Kolorowe Uczucia Gucia” ma na celu rozwój świadomości własnych emocji, umiejętność radzenia sobie z nimi oraz zdolność dostrzegania emocji u innych.

„Dla chcącego nic trudnego” – zajęcia terapeutyczne z wykorzystaniem Metody Dobrego Startu. Głównym celem zajęć jest przygotowanie do osiągnięcia gotowości szkolnej, a w tym wspomaganie rozwoju funkcji słuchowo-językowych u dzieci.

Zajęcia będą obejmowały ćwiczenia:
➢ wprowadzające i integracyjne,
➢ usprawniające orientację w schemacie ciała i w przestrzeni,
➢ językowe,
➢ ruchowo-słuchowo-wzrokowe,
➢ grafomotoryczne.

„Spotkania z Leonem” – Zajęcia wykorzystujące animizm – cechę myślenia dziecięcego, która przypisuje posiadanie „duszy” zabawkom, bohaterom fikcyjnym i innym przedmiotom.

Celem zajęć jest profilaktyka zachowań agresywnych u dzieci poprzez:

  • pogłębienie świadomości własnych uczuć,
  • uwrażliwienie na potrzeby i uczucia innych osób,
  • poznanie konstruktywnych sposobów wyrażania złości,
  • naukę radzenia sobie w sytuacjach trudnych i konfliktowych,
  • uświadomienie sobie swojej roli w pomaganiu innym,
  • poznanie zasad dobrej współpracy z innymi.

„Bajkoterapia w Zaczarowanym lesie” jest opisem przygód grupy przyjaciół. Każda część związana jest z innym problemem emocjonalnym. Celem zajęć jest m. in. pogłębianie świadomości własnych uczuć, rozwijanie empatii, poznawanie konstruktywnych sposobów wyrażania złości, nauka radzenia sobie   w sytuacjach trudnych i konfliktowych, uświadomienie swojej roli w pomaganiu innym oraz poznanie zasad dobrej współpracy z innymi.

Zespół ds. Pomocy Psychologiczno – Pedagogiczej
w Publicznym Przedszkolu PTASIE RADIO