Pomoc psychologiczno – pedagogiczna
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym.
Potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu wynika w szczególności:
- z niepełnosprawności;
- z niedostosowania społecznego;
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
- z zaburzeń zachowania lub emocji;
- ze szczególnych uzdolnień;
- ze specyficznych trudności w uczeniu się;
- z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
- z choroby przewlekłej;
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
- z niepowodzeń edukacyjnych;
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana także w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem, przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
- zajęć rozwijających uzdolnienia,
- zajęć specjalistycznych: logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne,
- zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
- porad i konsultacji.
PROGRAMY PROFILAKTYCZNE REALIZOWANE
W ROKU SZKOLNYM 2024/2025
Celem Programu „Uważniaki” jest nauka radzenia sobie z emocjami, stresem i nadmierną stymulacją bodźcami zewnętrznymi.
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Kolorowe Uczucia Gucia” ma na celu rozwój świadomości własnych emocji, umiejętność radzenia sobie z nimi oraz zdolność dostrzegania emocji u innych.
„Dla chcącego nic trudnego” – zajęcia terapeutyczne z wykorzystaniem Metody Dobrego Startu. Głównym celem zajęć jest przygotowanie do osiągnięcia gotowości szkolnej, a w tym wspomaganie rozwoju funkcji słuchowo-językowych u dzieci.
Zajęcia będą obejmowały ćwiczenia:
➢ wprowadzające i integracyjne,
➢ usprawniające orientację w schemacie ciała i w przestrzeni,
➢ językowe,
➢ ruchowo-słuchowo-wzrokowe,
➢ grafomotoryczne.
„Spotkania z Leonem” – Zajęcia wykorzystujące animizm – cechę myślenia dziecięcego, która przypisuje posiadanie „duszy” zabawkom, bohaterom fikcyjnym i innym przedmiotom.
Celem zajęć jest profilaktyka zachowań agresywnych u dzieci poprzez:
- pogłębienie świadomości własnych uczuć,
- uwrażliwienie na potrzeby i uczucia innych osób,
- poznanie konstruktywnych sposobów wyrażania złości,
- naukę radzenia sobie w sytuacjach trudnych i konfliktowych,
- uświadomienie sobie swojej roli w pomaganiu innym,
- poznanie zasad dobrej współpracy z innymi.
„Bajkoterapia w Zaczarowanym lesie” jest opisem przygód grupy przyjaciół. Każda część związana jest z innym problemem emocjonalnym. Celem zajęć jest m. in. pogłębianie świadomości własnych uczuć, rozwijanie empatii, poznawanie konstruktywnych sposobów wyrażania złości, nauka radzenia sobie w sytuacjach trudnych i konfliktowych, uświadomienie swojej roli w pomaganiu innym oraz poznanie zasad dobrej współpracy z innymi.